Via Transilvanica – az ÚT, itthon

Szerző: Deák Anna, Maxim Orsolya • Fotók: Deák Anna, Maxim Orsolya • 2023. május 15.

Megosztom:

Bemutatkozunk: Anna, Orsi és a Via Transilvanica
A Via Transilvanica (VT) hazai túraútvonalon való kalandunk 2020-ban, a pandémia idején kezdődött, amikor kettőnk barátsága már a tizenötödik évében járt. Igazából pont ezért indultunk útnak: 2020-ban töltöttük mindketten a harmincadik születésnapunkat, ebből a második tizenötöt barátnőkként, így szerettük volna valami izgalmas közös programmal megünnepelni a dupla évfordulót. A sokéves közös cserkészmúlt hamar a természetjárás felé terelte figyelmünket, a VT-re pedig külön utakon, de időben szinte egyszerre találtunk rá (Anna még az országos faültetések óta kezdte követni a szervezőket, Orsi pedig a gázszámla reklám szekciójában olvasott róla) és mindkettőnknek azonnal megtetszett. Három felvonásban eddig közel 400 kilométert jártunk le a teljes távból, s utunk során azt tapasztaltuk, hogy a Via Transilvanicát magyar körökben még kevesen ismerik. Számunkra viszont fontos ügy lett, ezért úgy gondoltuk, írásainkkal megpróbáljuk kicsit közelebb hozni a VT- univerzumot az olvasókhoz.
No de hogy ki vagyunk mi és mi is a Via Transilvanica története?
Minderről alább olvashattok.

ANNA

Tordán születtem, tanulmányaim első nyolc évét itt, a középiskolát és az egyetemet már Kolozsváron végeztem. Hetedikesen csatlakoztam az akkor frissen alakult helyi cserkészcsapathoz, és ez a döntés egész életemre nagy hatással volt. A rengeteg elméleti és gyakorlati tudás mellett számos barátra leltem úgy itthon, mint szerte a világban. Egyetemi tanulmányaim után egy évet Csehországban önkénteskedtem, majd Erasmusszal is visszatértem: a cseh nyelv és kultúra szeretete azóta is része az életemnek. Noha most már évek óta a szakmámban, szoftverfejlesztőként dolgozom, szabadidőm nagy részét énekléssel, olvasással, természetjárással és szépirodalom fordításával töltöm. Egyetem alatt és után aktívan részt vettem a tordai cserkészcsapat vezetésében mindaddig, míg a szülővárosomtól távolabb költözések ezt meg nem nehezítették. Végig az a meggyőződés hajtott előre, hogy a kisvárosban is lehetséges a közösségteremtés, az ifjúsággal való munka: akkor is, ha kevesen vagyunk, minden egyes gyermekért érdemes. A cserkészetnek köszönhetem azt is, hogy megismerkedtem Orsival, akivel most már sok éve osztozunk az élményekben, mérföldkövekben, vidám és szomorú pillanatokban.

ORSI

Nagyenyeden születtem, iskolai éveimet is szülővárosomban töltöttem. Hetedikes korom óta fontos szerepe van az életemben a cserkészetnek: ebben a közösségben kötöttem számos barátságot (Annával is itt találtunk egymásra), itt szereztem számtalan fantasztikus tábori élményt, itt tettem szert megannyi gyakorlati ismeretre. Megtanultam a természetben boldogulni, s anélkül gyönyörködni benne, hogy bármiben is kárt tennék. Egyetemi tanulmányaimat Marosvásárhelyen végeztem, majd ballagás után gyógyszerészként munkába is álltam: egy évet patikában, majd hatot gyógyszerbiztonsági területen dolgoztam. Jelenleg gyógyszerész rezidenshallgató vagyok és ezzel párhuzamosan trénerként dolgozom együtt cégekkel, szervezetekkel, illetve (főleg hátrányos helyzetű) gyerekeknek, fiataloknak szóló számos tábor szervezésében is részt veszek. Fontos számomra a közösség, az, hogy emberek között lehessek, hogy embertársaimért munkálkodjak, hogy inspiráljuk egymást és hogy közösen alkothassunk. Szabadidőmben szívesen olvasok, utazom, táncolok, túrázom és járok színházba. Szeretem a kihívásokat fizikai és szellemi értelemben is, mert ezek fejlődéshez vezetnek és valami újat tanulhatok belőlük.

A VIA TRANSILVANICA

A Via Transilvanica egy 1400 kilométeres romániai túraútvonal, mely az északon levő putnai kolostort köti össze a szörényvári Duna-parttal (Drobeta Turnu Severin). A teljes táv hét szakaszból áll, az ország tíz megyéjén halad keresztül, felfűzve kisebb és nagyobb városokat, falvakat, eldugott völgyeket és magas hágókat, ismertebb látványosságokat és olyan helyeket, ahová az átlagturista magától talán sosem menne el.
A túra megálmodója és kivitelezője, a Beszterce megyei Tășuleasa Social már több mint húsz éve aktív szereplője a romániai társadalmi szférának. Nevelési, közösségépítési, kulturális és természetvédelmi tevékenységeikkel számos önkéntest és résztvevőt szólítanak meg immáron országszerte. Legismertebb projektjeik között vannak az erdőültetési kampányok, vagy a kimondottan felnőttek számára szervezett természetjáró iskola. Az eddigi legambiciózusabb munkájuk viszont a 2018-ban indított Via Transilvanca. Az első száz kilométert otthonuk körül, Beszterce megyében jelölték ki, innen terjedt tovább az útvonal mindkét irányba: 2020-ra már 800 kilométerrel készültek el, az utolsó jelzés pedig 2022 őszén került felfestésre.
A túraútvonal egyedi arculattal rendelkezik, kitűnik a többi romániai út közül. A narancssárga T jelzés biztonságosan vezet végig erdőn-mezőn keresztül, és ami igazán különlegessé teszi a barangolást, azok a kb. 1000–1200 méterenként jelentkező, egyedi mintával díszített gránit kilométerkövek. Ezeket amatőr és profi szobrászok készítették az évek során, a Tășuleasa Social székhelyén rendezett alkotótáborokban. Mivel nincs két egyforma, mindig kíváncsian állunk meg pár pillanatra ezeknél a kilométerköveknél: van, amikor tisztán kivehető növény- vagy állatábrázolások vannak rajtuk, néhol népi motívumok, máskor viszont szövegek vagy akár elvont ábrák jelennek meg, ilyenkor a következő kőig gondolkodhatunk azon, hogy vajon mire is gondolhatott a művész?

A VT deklarált célja az, hogy közelebb hozza, elérhetőbbé tegye az ország két szélső pontját és az útközben érintett megannyi ismert vagy ismeretlen tájat.

Előtérbe szeretné állítani a regionális kultúrát, támogatni a helyi vendéglátókat és nem titkolt a közösségépítő szándéka sem. Nem tapos új ösvényeket, hanem a meglévőket fedezi fel és köti össze úgy, hogy színes szalagként keresztülszeljék az országot. Hogy miben hasonlít más útvonalakhoz, de mégis miben egyedi, arról a következő részben fogunk írni…

Ha tetszett a cikk és szeretnél még ehhez hasonló anyagokat olvasni, támogasd a magazint.

Ha szeretnél hozzászólni cikkünkhöz, látogass el Facebook oldalunkra.